Topic outline
-
Elearningová podpora pro kombinované studium nabízí studentům základní informace o předmětu, požadavky pro úspěšné ukončení předmětu, přehled témat, která jsou zpracovávána během studia v prezenční výuce, nebo jako samostudium. Dostupné materiály slouží jako podpora pro studium, nabízí možnosti rozšíření a podklady k samostudiu k tématům, která nejsou obsažena v prezenční výuce.
Anotace: Předmět se vyučuje formou tvůrčí výtvarné dílny. Studenti se seznamují se základy plánování výtvarných projektů, jejich metodického zpracování a organizační přípravy. Prakticky si vyzkouší prezentovat a zdůvodnit návrh vlastního výtvarného projektu, kriticky rozpoznat možné problémy a navrhnout jejich řešení. Závěrečný výtvarný projekt je hodnocen z hlediska vhodného výběru námětu, techniky a materiálu, tvůrčího a inovačního přístupu, autentičnosti, způsobu adjustace, dokumentace a prezentace.
Vyučující: PhDr. Hana Valešová, Ph.D., Mgr. Zuzana Pechová, Ph.D.
Kontakt: email: hana.valesova@tul.cz, zuzana.pechova@tul.cz
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na výuce, vypracování a prezentace výtvarného projektu dle zadání.
Tematické okruhy:
1. Základní terminologie, struktura metodického zpracování výtvarného projektu.
2. Projekty ve výtvarné výchově, výtvarné řady, výtvarný cyklus.
3. Příprava vlastního projektu (tematické řady tvořivých aktivit).
4. ICT technologie a jejich využití ve výtvarných projektech (digitální fotoaparát, kamera, animační aplikace, počítačové prezentace).
5. Tvůrčí výtvarná dílna – praktická ateliérová výuka.
6. Tvůrčí výtvarná dílna – praktická ateliérová výuka.
7. Prezentace a hodnocení vlastních projektů.
Povinná literatura:
EXLER, P., 2015. Využití projektové metody ve výtvarné výchově s artefiletickými postupy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4620-2.
FILIPOVÁ, P., 2021. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA. ISBN 978-80-908056-1-3.
KOVÁŘÍKOVÁ, H., 2021. Několik postřehů k vedení hodin výtvarné výchovy. Praha: Bylo nebylo. ISBN 978-80-88348-08-5.
ŘEPA, K., 2022. Didaktické listy pro přípravu lekcí výtvarné výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7394-944-0.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., ŠOBÁŇOVÁ, P. et al., 2015. Téma – akce – výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4506-9.
Doporučená literatura:
BABYRÁDOVÁ, H., 2014. Uvnitř a vně. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 9788024440736.
HAZUKOVÁ, H., 2014. Objevujeme s dětmi kulturu a společnost. 1. vyd. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7361-079-1.
ROESELOVÁ, V., 1997. Řady a projekty. 1. vyd. Praha: Sarah. ISBN 80-902267-2-8.
-
Opened: Tuesday, 28 November 2023, 12:00 AMDue: Tuesday, 5 December 2023, 12:00 AM
-
Zde naleznete studijní materiál - přehled základních vyjadřovacích prostředků ve výtvarné výchově a pracovní verzi metodického listu, který můžete dále rozšiřovat či obměňovat. Tuto strukturu využijte při zpracování seminární práce.
-
Myšlenková mapa je soubor myšlenek, námětů, asociací na jedno téma (klíčové slovo, koncept), který je graficky uspořádaný různými způsoby (bubliny, tabulka, rozdělovníky apod.).
Námětová mapa je soubor námětů vycházejících z jednoho tématu (klíčového slova, konceptu).
Myšlenková i námětová mapa slouží k uspořádání myšlenek a námětů v rámci daného konceptu, umožňuje orientaci mezi vzájemnými vztahy, souvislostmi a kontexty a pomáhá při plánování výtvarných řad a projektů.
-
Klíčová slova: výtvarná řada, téma, zkušenost, zážitek, výtvarné myšlení
Prostudujte příklad výtvarné řady na téma ČAS:
http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/29633/=vytvarna-rada-cas.pdf
Úkol: Pokračujte v příkladové výtvarné řadě podle stejné struktury a vytvořte vlastní výtvarný úkol na téma ČAS.
Více inspirace najdete:
- v publikacích Věry Roeselové Řady a projekty a Námět ve výtvarné výchově.
- na webu Martiny Ďurďovičové
https://durdovicova.mypage.cz/portfolio/vytvarne-rady-pro-deti-art
- Výtvarná řada Co nám odhalilo zorané pole (Hana Stadlerová)
https://educoland.muni.cz/vytvarna-vychova/nove-metody/vytvarna-rada/
-
S laskavým svolením Karly Cikánové zde představujeme její námětovou mapu na téma Pampeliška v metodickém zpracování a inspirační fotodokumentaci.
-
Prostudujte text Digitální výtvarná výchova (z publikace VRBÍK, D., BERKI, J. (Eds.), 2014. Jak podpořit výuku e-technologiemi. Liberec: Technická univerzita. ISBN 978-80-7494-145-0.).
Úkol: 1) Jmenujte přínosy a negativa využívání ICT technologií ve výtvarné výchově.
2) Popište Vaši vlastní zkušenost s ICT ve výuce.
-
Zadání seminární práce:
1) Vymyslete výtvarný projekt (nebo soubor výtvarných aktivit) na zadané téma a metodicky zpracujte. Podrobné informace k seminární práci budou upřesněny a konzultovány na výuce.
2) Projekt prezentujte a doložte fotodokumentací z ověření v praxi.
Podmínkou přijetí seminární práce je autorská původnost!
Způsob odevzdání:
Zpracovat ve Wordu nebo ppt. Termín a způsob odevzdání a bude stanoven na výuce.
-
-
-
-
-
-
-
-