Potřeby dětí a pojem deprivace
Požadavky na absolvování
Otevřené: pátek, 30. prosince 2022, 22.00
Termín: pátek, 6. ledna 2023, 22.00
Pro vývoj dítěte je důležité, aby jeho rodina, v nejlepším případě, nebo z
ařízení, které přebírá jeho výchovu, naplňovali nejen jeho práva, ale i potřeby. Opět se vracíme k profesoru Matějčkovi a výsledkům jeho výzkumů o potřebách dětí
(Langmajer &Matějček, 2011).
a)
Potřeba stimulace, tj. náležitého přívodu podnětů co do množství, kvalitya
proměnlivosti. Uspokojení této potřeby vede organismus k
aktivitě. Je možné hozajistit dostatečným množstvím hraček, které odpovídají věku dítěte, ale i vhodnýmprostředím a adekvátně reagujícími lidmi okolo dítěte. Je potřeba stimulovat vvšech oblastech–zrakové, sluchové, hmatové atd.
b)
Potřeba smysluplného světa.
Mají-li se zjednotlivých podnětů stát poznatkya
zkušenosti, musí být vtěchto podnětech nějaký řád, smysl. Uspokojení tétopotřeby umožňuje dítěti učit se, nabývat zkušenosti, přizpůsobit se životním
podmínkám, osvojovat si účelně pracovní postupy i strategie společenského
chování atd.
c)Potřeba životní jistoty.
Uspokojení této potřeby zbavuje člověka úzkosti, dodává
mu pocit bezpečí a umožňuje mu cílevědomou aktivitu poznávací,
pracovní, společenskou. Je naplňována především v
mezilidských citových vztazích.
d)Potřeba pozitivní identity
. Potřeba vlastního já, znamená pozitivní přijetí sama sebe
a své společenské hodnoty. Opakem identity je anonymita. Patřičná sebeúctai
patřičné sebevědomí jsou podmínkou uspokojivého zařazení ve společnosti.
e)Potřeba otevřené budoucnosti, naděje a životní perspektivy. Umožňuje uspokojivé prožívání osobního běhu života. Ztráta životní perspektivy (uzavřená budoucnost)vede k zoufalství
k deprivaci, což jestav, který vzniká,jestliže člověk nemá uspokojo
vány základní psychické potřeby vdostačující míře apo
dosti dlouhou dobu (Langmaier&Matějček,2011)