DV a průřezová témata

 

Závaznou součástí se svými formativními funkcemi jsou průřezová témata, která mají rozšířit poznání žáků, obohatit jejich osobnost, podporovat utváření vhodných postojů, ale měla by mít vliv i na celkovou atmosféru školy. Jsou úzce propojena se vzdělávacím obsahem, a tak participují na utváření a rozvoji klíčových kompetencí. Průřezová témata byla v RVP ZV vymezena tak, aby reprezentovala okruhy aktuálních problémů současného světa:

§  Osobnostní a sociální výchova,

§  Výchova demokratického občana,

§  Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech,

§  Multikulturní výchova,

§  Environmentální výchova,

§  Mediální výchova.

Přínosy průřezových témat jsou v RVP ZV rozděleny do dvou skupin. První skupinu tvoří přínos daného průřezového tématu v oblasti vědomostí, dovedností a schopností. Druhou skupinu tvoří přínos v oblasti postojů a hodnot.

Vzhledem k zaměření této práce, je třeba podrobněji přiblížit cílové zaměření průřezových témat, která s oborem dramatická výchova v primárním vzdělávání úzce souvisí.

 

Osobnostní a sociální výchova

Osobnostní a sociální výchova prolíná každodenním životem žáka, reflektuje jeho aktuální potřeby. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet životní dovednosti. Učivem je sám žák i situace každodenního života.

 

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

§  vede k porozumění sobě samému a druhým,

§  napomáhá k zvládání vlastního chování,

§  přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni,

§  rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,

§  utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,

§  umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů).

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

§  pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým,

§  vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,

§  vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů,

§  přispívá k uvědomování mravních rozměrů různých způsobů lidského chování,

§  napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování.

 

Výchova demokratického občana

Toto téma má mezioborový a multikulturní charakter. Jeho hlavním cílem je vybavit dítě základní úrovní občanské gramotnosti, což v obecné rovině představuje syntézu hodnot (spravedlnost, odpovědnost, tolerance) a v konkrétní rovině jde o rozvoj kritického myšlení, uvědomění si svých práv a povinností v současném světě i demokratického řešení konfliktů.

 

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

§  vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod,

§  vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti,

§  umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků,

§  rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti,

§  prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování,

§  vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení.

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

§  vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě,

§  rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku,

§  učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti,

§  přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost,

§  rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů,

§  motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším

§  vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností,

§  vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu.

 

Multikulturní výchova

Téma dává žákům možnost poznat rozmanité kultury (jejich tradice, hodnoty), které mohou srovnávat s vlastními kulturními hodnotami, a tak si lépe uvědomovat svoji vlastní kulturní identitu. Tím je rozvíjen smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci. Dotýká se mezilidských vztahů ve škole, která je prostředím setkávání žáků z nejrůznějšího sociálního i kulturního zázemí.

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

§  poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české společnosti,

§  učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých,

§  učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné,

§  rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, náboženských, sociálních skupin a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin,

§  rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti,

§  učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání.

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

§  pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je,

§  napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí,

§  stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu,

§  pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti,

§  učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám.

 

 

Mediální výchova

Téma nabízí elementární poznatky a dovednosti v oblasti mediální komunikace. Média jsou zdrojem zkušeností, prožitků a poznatků pro příjemce. Stávají se důležitým socializačním faktorem – ovlivňují chování jedince i společnosti. Proto je třeba značná průprava ve správném vyhodnocení nabízených sdělení, aby nedocházelo k přílišné manipulaci.

V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:

§  přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace,

§  učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času,

§  vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě),

§  rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu,

§  přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci,

§  přispívá ke schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu.

 

V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:

§  vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění

§  napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace

 

I když o dramatické výchově bude pojednávat 2. kapitola této práce (viz 2.3.2 Dramatická výchova v RVP ZV), je třeba již zde zmínit velmi úzký vztah tohoto oboru s vybranými průřezovými tématy, která reprezentují aktuální problémy života v současném světě.

Bezesporu nejvíce ve svém cílovém zaměření koresponduje s dramatickou výchovou průřezové téma Osobnostní a sociální výchova, které si klade za cíl připravit žáka na situace každodenního života tak, aby žák zvládal své chování a dokázal si vybudovat pozitivní vztah k druhým lidem, přičemž si bude uvědomovat mravní rozměry lidského chování. 

Průřezová témata je možné v základním vzdělávání realizovat tvorbou samostatného předmětu, integrací do předmětu nebo formou projektu, a to na základě činnostního učení. Proto k úspěšnému naplnění průřezových témat mohou významně přispět i metody dramatické výchovy. Není třeba připomínat, jak velký význam pro žáka má prožitek a jak je tato výuka efektivní.


Naposledy změněno: středa, 1. srpna 2018, 23.54