DV a průřezová témata
DV a průřezová témata
Závaznou součástí se svými formativními funkcemi jsou průřezová témata, která mají rozšířit poznání žáků, obohatit jejich osobnost, podporovat utváření vhodných postojů, ale měla by mít vliv i na celkovou atmosféru školy. Jsou úzce propojena se vzdělávacím obsahem, a tak participují na utváření a rozvoji klíčových kompetencí. Průřezová témata byla v RVP ZV vymezena tak, aby reprezentovala okruhy aktuálních problémů současného světa:
§ Osobnostní a sociální výchova,
§ Výchova demokratického občana,
§ Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech,
§ Multikulturní výchova,
§ Environmentální výchova,
§ Mediální výchova.
Přínosy průřezových témat jsou v RVP ZV rozděleny do dvou skupin. První skupinu tvoří přínos daného průřezového tématu v oblasti vědomostí, dovedností a schopností. Druhou skupinu tvoří přínos v oblasti postojů a hodnot.
Vzhledem k zaměření této práce, je třeba podrobněji přiblížit cílové zaměření průřezových témat, která s oborem dramatická výchova v primárním vzdělávání úzce souvisí.
Osobnostní a sociální výchova
Osobnostní a sociální výchova prolíná každodenním životem žáka, reflektuje jeho aktuální potřeby. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet životní dovednosti. Učivem je sám žák i situace každodenního života.
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
§ vede k porozumění sobě samému a druhým,
§ napomáhá k zvládání vlastního chování,
§ přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo ni,
§ rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti,
§ utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci,
§ umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů).
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
§ pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samému a k druhým,
§ vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci,
§ vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů,
§ přispívá k uvědomování mravních rozměrů různých způsobů lidského chování,
§ napomáhá primární prevenci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování.
Výchova demokratického občana
Toto téma má mezioborový a multikulturní charakter. Jeho hlavním cílem je vybavit dítě základní úrovní občanské gramotnosti, což v obecné rovině představuje syntézu hodnot (spravedlnost, odpovědnost, tolerance) a v konkrétní rovině jde o rozvoj kritického myšlení, uvědomění si svých práv a povinností v současném světě i demokratického řešení konfliktů.
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
§ vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod,
§ vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti,
§ umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků,
§ rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti,
§ prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování,
§ vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení.
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
§ vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě,
§ rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku,
§ učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti,
§ přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost,
§ rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů,
§ motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším
§ vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností,
§ vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu.
Multikulturní výchova
Téma dává žákům možnost poznat rozmanité kultury (jejich tradice, hodnoty), které mohou srovnávat s vlastními kulturními hodnotami, a tak si lépe uvědomovat svoji vlastní kulturní identitu. Tím je rozvíjen smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci. Dotýká se mezilidských vztahů ve škole, která je prostředím setkávání žáků z nejrůznějšího sociálního i kulturního zázemí.
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
§ poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české společnosti,
§ učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých,
§ učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné,
§ rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, náboženských, sociálních skupin a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin,
§ rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti,
§ učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání.
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
§ pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je,
§ napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí,
§ stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu,
§ pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti,
§ učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám.
Mediální výchova
Téma nabízí elementární poznatky a dovednosti v oblasti mediální komunikace. Média jsou zdrojem zkušeností, prožitků a poznatků pro příjemce. Stávají se důležitým socializačním faktorem – ovlivňují chování jedince i společnosti. Proto je třeba značná průprava ve správném vyhodnocení nabízených sdělení, aby nedocházelo k přílišné manipulaci.
V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:
§ přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace,
§ učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času,
§ vytváří představu o roli médií v každodenním životě v regionu (v lokalitě),
§ rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu,
§ přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci,
§ přispívá ke schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu.
V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
§ vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění
§ napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování a prezentace
I když o dramatické výchově bude pojednávat 2. kapitola této práce (viz 2.3.2 Dramatická výchova v RVP ZV), je třeba již zde zmínit velmi úzký vztah tohoto oboru s vybranými průřezovými tématy, která reprezentují aktuální problémy života v současném světě.
Bezesporu nejvíce ve svém cílovém zaměření koresponduje s dramatickou výchovou průřezové téma Osobnostní a sociální výchova, které si klade za cíl připravit žáka na situace každodenního života tak, aby žák zvládal své chování a dokázal si vybudovat pozitivní vztah k druhým lidem, přičemž si bude uvědomovat mravní rozměry lidského chování.
Průřezová témata je možné v základním vzdělávání realizovat tvorbou samostatného předmětu, integrací do předmětu nebo formou projektu, a to na základě činnostního učení. Proto k úspěšnému naplnění průřezových témat mohou významně přispět i metody dramatické výchovy. Není třeba připomínat, jak velký význam pro žáka má prožitek a jak je tato výuka efektivní.