Zbožíznalství je technickoekonomická vědní disciplína zabývající se zbožím – určením a ochranou jeho užitné hodnoty. Počátky zbožíznalství jsou spjaty s výrobou zboží a rozvojem jeho směny – dovoz nového zboží po Hedvábné stezce z Asie (Obr. 1) a Ameriky. V Evropě je tento obor znám od počátku XVI. století, jako učební předmět se zavedl na obchodní SŠ a VŠ od konce XVIII. století.

 

Obrázek 1: Hedvábná stezka - začátek mezinárodního obchodu, dovoz nového zboží

 

Předmět „Textilní zbožíznalství“ je jedním ze stěžejných předmětů oboru Textilní marketing. Na naší katedře se vyučuje již 30 let. S technologickým pokrokem v textilním průmyslu a vznikem nového textilního zboží, náplň předmětu se různě upravovala.

První část předmětu je zaměřena na obchod s textilními vlákny (charakter pohybu cen na tuzemském a světovém trhu, vláknařské burzy), na identifikaci textilních vláken v polotovarech a hotových výrobcích – tzn. identifikaci vláken ve směsích a v textilních výrobcích se vzhledovými úpravami.

Dále se předmět zabývá správným označením vlákenné suroviny v textilním zboží (jsou vysvětleny zvyklosti v označování textilní suroviny v tuzemském a dováženém textilním zboží a aktuální požadavky na označování materiálového složeni zboží). Předmět vysvětluje vztah mezi vlákenným složením textilního zboží, jeho užitnými vlastnostmi a údržbou. Zabývá se také BIO a ECO textilními výrobky. Učí typologii délkových (jejich charakteristiku, vlastnosti, použití, názvosloví efektních přízí) a netkaných textilií.