Summerhill - demokratická škola
Studenti shlédnou film o škole Summerhill. Jedná se o kontrastní příklad vzdělávací koncepce, na kterém můžeme sledovat principy libertinského výchovného stylu s důrazem na vysokou kvalitu nabízeného vzdělávání. Příklad poslouží k porovnání s typickou zkušeností s běžnou českou základní školou. Zamyslíme se, které aspekty jsou extrémně odlišné a které prvky výchovy v Summerhillu našly částečně cestu do české školy.
Otázky pro seminář:
- Kdy byla založena tato škola, kdo byl zakladatel?
- Jak se v této škole tvoří pravidla?
- V čem se liší tato škola oproti škole tradiční – uveďte pět příkladů.
- Jaké cíle tento způsob výchovy sleduje?
- Jak vypadá běžný den v této škole? (internátní škola)
- Jak se uplatňuje demokracie v této škole?
- Kdo jsou často děti/klienti školy Summerhill?
- Jakými postupy a prostředky se se žáky školy pracuje, aby rozvinuli svůj potenciál?
- Co vypovídá o vztahu žáků ke škole jejich role v soudním procesu školy proti státu?
- Jaké je poselství tohoto filmu právě pro vás?
Úkol:
Zamyslete se nad pojmy "cíle výchovy", "prostředky výchovy" a "podmínky výchovy" v souvislosti s tématem "libertinský výchovný styl ve škole Summerhill". Prodiskutujte a uveďte příklady pro každý z pojmů v této koncepci. Čili: Jaké výchovné cíle si škola klade? Jakými prostředky pracuje? V jakých podmínkách společenských, školních a z hlediska specifik svých žáků? (v současné době už to není škola pro "problémové děti").
Stránky školy: https://www.summerhillschool.co.uk/