Tematyka
-
Psychologické otázky rodiny
Zkratka předmětu: KPP/POR-Z
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: seminární práce
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: Mgr. Lucie Hubertová, Ph.D.
Kontakt: lucie.hubertova@tul.czSylabus:1) Biologické a psychologické rodičovství.
2) Základní psychické potřeby dětí s přihlédnutím k jednotlivým fázím vývoje.
3) Rodinné systémy, vývoj rodiny, vliv otce, vliv matky. Sourozenci a širší rodina.
4) Role, místa a síly v rodinných systémech.
5) Dospívání, proces separace, nedokončená separace a její vliv na dítě.
6) Patologické jevy v rodině, dysfunkční, afunkční rodina, nemoc jako odraz nefunkční rodiny.
7) Práce učitele s dítětem z dysfunkční rodiny.
8) Specifika práce s rodinou s dětmi v pěstounské péči.
Obsah: Cílem je seznámit studenty se vznikem a funkcí rodinných systémů, s koncepcí rodiny, s rolemi a místem jednotlivých členů v rodině a vlivem rodiny na prožívání dětí. Kurz předkládá v ucelené struktuře vývoj dítěte od narození až po dospívání a odchod z rodiny s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých fází vývoje a jejich odrazu v rodinném systému. Kurz představuje druhy rodinné výchovy, vliv matky a otce na děti obou pohlaví. Propojuje teorii s praktickým náhledem. Ve větší míře se pozastavuje nad patologickými jevy v rodině a dysfunkčními rodinami. Záměrem je připravit studenty na možné odlišnosti, se kterými se mohou u dětí z dysfunkčních rodin setkat, a na možnosti intervence. Zároveň si klade za cíl poskytnout studentům ucelenější obraz o prožívání dětí a možnostech ovlivnění jejich výchovy výchovnými styly.
-
Raná socializace a důsledky nevhodné socializace v rodině
-
Zdravé hranice v mezilidských vztazích v rodině
-
Význam mentalizace v rodině, mentalizující komunikace v rodině
-
Funkce rodiny, typy problémových rodin
-
Rodinné systémy, transgenerační přenos, vliv tajemství v rodinách
-
Resilience rodiny
Vyučující: Ph.Dr. Jitka Josífková, Ph.D., PhDr. Magda Nišponská
Literatura povinná:
SOBOTKOVÁ, I., 2012. Psychologie rodiny. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0217-2.
TÓTOVÁ, J., 2011. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-856-2.
Literatura doporučená:
JEDLIČKA, J. ,2017. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4585-5.
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z., 2011. Psychická deprivace v dětství. Praha. Karolinum. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, O., 2017. Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2017, ISBN. 978-80-262-1242-3.
MATĚJČEK, Z., 2007. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-325-3.
MATĚJČEK, Z., 2008. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-504-2.
MATĚJČEK, Z., 1996. Dítě, rodina a stres. Praha: Galén. ISBN 80-85824-06-X.
MATOUŠEK, O., 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 3. rozš. a přeprac. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-19-9.
PONĚŠICKÝ, J., 2012. Fenomén ženství a mužství. Psychologie muže a ženy, rozdíly a vztahy. 4. doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-7387-546-6.
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2016. Žena a muž v rodině. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-479-2.
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2017. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0523-4.
-
-
- Seznámení, přivítání
- Instrukce k zápočtu: skupinová práce, rozdělení do skupin, rozdělení termínů prezentací, volba filmu
- Skupinová práce: Shlédnutí krátkého filmu a diskuse nad systemickými souvislostmi života rodiny, v nichž žije dítě. Pokuste se analyzovat osobnost jednotlivých protagonistů (jaké mají vlastnosti, emoce, postoje, patologii) a vztahy v rodině (co se děje mezi členy rodiny, co je skryté, jakou roli sehrává dítě v udržování stability systému).
-
209.9 KB Dokument PDF
-
1. Reflexe minulé hodiny (10 min)
2. Diskuse nad článkem, který všichni studenti četli v rámci domácího úkol (30 min)
3. Propojení teorie s praxí - uveďte příklady problémových a funkčních rodin z Vašeho okolí, sdílejte, diskutujte (30 min)
4. Individuální práce - pracovní list - vytvořte vlastní definici jednotlivých funkcí rodiny (20 min).
-
- Uvedení do tématu, vysvětlení konceptu vztahové vazyb, sociálně-emočních kompetencí a významu mentalizace pro udržování zdravých a naplňujících rodinných vztahů.
- Čtení kazuistiky mladého muže s odmítavým stylem vztahové vazby.
- Diskuse o tom, jak se jeho odmítavá vazba promítá do jeho současných partnerských vztahů.
- Práce ve skupinkách, sdílení vlastních zkušeností, ohledně vazebných potřeb, skupinová diskuse, reflexe.
-
Prostudujte si text. Připravte si vlastní abstrakt článku. Zamyslete se nad novými pojmy, metodologií výzkumu a závěry. Jak byste vedli budoucí výzkum na toto téma?
-
Otwarcie: poniedziałek, 2 września 2024, 00:00Wymagane do: sobota, 5 października 2024, 23:00
-
1. Prostudujte si přiložený krátký článek Dr. Kuchaře na www.psychonalyzadnes.cz
2. Dle instrukcí v pracovním listu vypracujte úkol
-
Otwarcie: poniedziałek, 23 września 2024, 00:00Wymagane do: sobota, 7 grudnia 2024, 23:00
-
Přečtěte si kapitolu "Rodinná resilience" od I. Sobotkové
Napište do pracovního listu vlastní definici "Rodinné resilience"
Znázorněte prosím pomocí expresivní kresby hladinu Vaší vlastní subjektivně prožívané pohody v rodině. Popište "prázdnou část" - věci, které vás obírají o vnitřní zdroje a energii a "plnou část" - věci, které Vás naplňují. Poté se pokuste "přerámovat" negativní aspekty situace a najít na nich něco pozitivního.
Příklad pozitivního přerámování: "Můj hrníček pohody je poměrně prázdny, protože v průběhu celého minulého roku byl můj otec nemocný, dlouho umíral na rakovinu a já jsme se o něj s maminkou starala. To mně stálo spoustu sil a energie. Bylo to pro mne velmi těžké. Asi půl roku jsem byla přesvědčená, že se ze ztráty otce nikdy nevzpamatuji. Když se zamyslím nad tím, co pozitivního mi to mohlo přinést, tak se určitě zvýšila soudržnost naší rodiny a taky jsem nabyla pocit, že jsem víc nezávislá a odkážu přežít s obrazem otce v srdci sama za sebe. Předtím jsem neustále potřebovala jeho radu a ujištění."
-
Otwarcie: piątek, 4 października 2024, 23:00Wymagane do: sobota, 7 grudnia 2024, 22:00
-
Harmonogram semináře:
1. Reflexe traumatu, jak se typicky projevuje? Flashbacky, disociace - oddělenost od emočního prožívání.
2. Prezentace psychlogické charakteristiky filmové postavy: "Ten svetr si nesvlíkej". Jakou duševní poruchou nejspíš trpí otec (Petr Nárožný)?
3. Prezentace článku. Diskuse nad článkem ve skupinách. Komunikační strategie, které učiteli pomohou (porozumění - poučenost, postoj přijetí - nehodnocení, mentalizace). Jaké poruchy osobnosti mohou být nebezpečné (maligní narcismus, hraniční porucha (ublíží sobě), disociální porucha osobnosti - ublíží učiteli, dítěti, partnerovi). Jiné duševní poruchy - závislost.
4. Domácí úkol: Prostudujte si důkladně článek a prezentaci k přednášce o normalitě. Vyplňte přiložený test (bude vložen ve středu) do 8.4.
-
10.8 KB Dokument aplikace Word 2007
-
1. Uvedení do tématu, vysvětlení konceptu traumatu. Významu pochopení procesu traumatizace (co se děje uvnitř psyché) pro:- udržování zdravých a naplňujících rodinných vztahů
- při komunikaci s traumatizovaným žákem, příp. traumatizovanými rodiči.
3. Práce ve skupinkách:- přečtěte si přoloženou prezentaci o obranných mechanismech disociace, fragmentace a štěpení, sloužících přežití
- sdílejete vlastní zkušenosti ohledně zkušeností s traumatem
-
Přečtěte si pozorně stránky 6-13 z prezentace M. Nišponské v pdf.
Dískutujte ve skupinkách o vaší zkušenosti s traumatickou disociací - popište vlastní traumatickou situaci a následnou disociaci - kdy se vám stala, kdy jste si to uvědomili, jaký to byl pocit, co jste prožívali.
-
Článek: Marek Preiss: Trauma a Posttraumatický růst, Psychiatrie pro praxi, 2009
-
-
Otwarto: piątek, 30 grudnia 2022, 22:00Wymagane do: piątek, 6 stycznia 2023, 22:00
-
Doporučené materiály: Biologické a psychologické rodičovství, předpoklady dobrého vztahu rodiče s dítětem
-
Otwarto: sobota, 31 grudnia 2022, 22:00Wymagane do: sobota, 7 stycznia 2023, 22:00
-
Otwarto: piątek, 30 grudnia 2022, 22:00Wymagane do: piątek, 6 stycznia 2023, 22:00
-
-
Otwarto: piątek, 30 grudnia 2022, 22:00Wymagane do: piątek, 6 stycznia 2023, 22:00
-