Tematyka
-
Sociální dovednosti učitele
Zkratka předmětu: KPP/SDU-Z
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: aktivní účast, písemná práce
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Kontakt: eva.sirova1@tul.czSylabus:1) Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele - sebepoznávání, sebereflexe, poznávání druhých v sociálních interakcích, komunikace ve škole, konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty školních interakcí, sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků.
2) Sociální dovednosti: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel-žák, učitel- rodič, učitel-učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.
3) Profesní dovednosti učitele: porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, sociální percepce, efektivní předávání informací - jednocestná komunikace i zpětnovazební komunikační postupy, porozumění neverbálním projevům jedince.
4) Profesní dovednosti učitele: naslouchání podstatě sdělovaných obsahů, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků, vyjadřování emocí
a práce s emocemi druhých, umění pochválit.5) Profesní dovednosti učitele: respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem.
6) Profesní dovednosti učitele: akceptování osobnosti žáků, podporování sebekontroly žáků, styly zvládání konfliktních situací, rozvíjení odpovědnosti žáků,
7) Profesní dovednosti učitele: rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování, vedení ke spolupráci.
Milé studentky, milí studenti,
vítejte v předmětu Sociální dovednosti učitele. Na tomto místě postupně najdete všechny prezentace z výuky i další materiály potřebné pro samostudium.
-
-
487.4 KB Dokument PDF
Souhrnný text k předmětu, základní opora ve stručné a souhrnné podobě.
-
1.4 MB Dokument PDF
Úvodní kapitola u knihy Gillernová, I., & Krejčová, L. (Eds.) (2012). Sociální dovednosti ve škole. Grada.
-
-
-
4.1 MB Dokument PDF
Kapitoly 1.1 a 1.2
Gillernová, I. (2012). Škola a vybrané sociální atributy školního prostředí. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (9-17). Grada.
Gillernová, I., & Horáková Hoskovcová, S. (2012). Sociální procesy a vztahy ve škole. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (17-32). Grada.
-
-
-
3.4 MB Dokument PDF
Kapitola 1.3
Gillernová, I., Krejčová, L., Šírová, E., & Štětovská, I. (2012). Sociální dovednosti a jejich rozvíjení. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (32-49). Grada.
-
-
-
2.1 MB Dokument PDF
Kapitoly 2.1 a 2.2
Gillernová, I., & Šírová, E. (2012). Profesní dovednosti učitele a jejich stručná charakteristika. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (51-55). Grada.
Gillernová, I., & Šírová, E. (2012). Sociální dovednosti učitele ve prospěch edukačních aktivit. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (55-63). Grada.
-
-
-
2.9 MB Dokument PDF
Kapitola 2.3
Šírová, E. (2012). Videotrénink interakcí ve škole. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (63-76). Grada.
-
-
-
5.6 MB Dokument PDF
Kapitola 2.4
Gillernová, I., & Štětovská, I. (2012). Sociálně psychologický výcvik učitelů. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (76-100). Grada.
-
-
-
2.9 MB Dokument PDF
Kapitola 2.5
Štětovská, I. (2012). Profesní zátěž, sociální opora a psychohygiena. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (100-111). Grada.
-
-
-
2.4 MB Dokument PDF
kap. 3.1 a 3.2
Krejčová, L. (2012). Předpoklady rozvoje sociálních dovedností žáků ve školních třídách. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (113-117). Grada.
Krejčová, L. (2012). Projevy sociálních dovedností žáků. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (117-121). Grada.
-
-
-
4.3 MB Dokument PDF
Kap. 3.3
Krejčová, L. (2012). Programy rozvoje sociálních dovedností žáků ve škole. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (122-136). Grada.
-
-
-
Kap. 3.4
Krejčová, L., & Horáková Hoskovcová, S. (2012). Vybrané aktivity pro rozvoj sociálních dovedností žáků a jejich metodické zpracování. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (137-185). Grada.
-
-
-
4.3 MB Dokument PDF
Kap. 3.5
Gillernová, I., Krejčová, L., & Horáková Hoskovcová, S. (2012). Příklady výcvikových programů pro žáky základních a středních škol. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (186-206). Grada.
-
-
-
6.5 MB Dokument PDF
Příloha knihy a závěr s literaturou.
Gillernová, I. & Krejčová, L. (Eds.), Sociální dovednosti ve škole. Grada.
-