Tematyka
-
Výchova ke zdraví
Zkratka předmětu: KPP/VZD-Z
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: aktivní účast na cvičeních, prezentace návrhu projektu pro podporu zdraví na ZŠ
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.
Kontakt: radka.harazinova@tul.czSylabus:1) Vysvětlení základních pojmů - diskuse, sdílené rozhovory, myšlenkové mapy.
2) Determinanty zdraví - pohybová aktivita, výživa, životní prostředí, psychosociální prostředí, životní styl rodiny, mentální hygiena, nebezpečí závislostí.
3) Prevence - tvorba programu, práce ve skupině.
4) Program podpory zdraví ve škole - analýza video ukázek.
5) Osobnost učitele při realizaci výchovy ke zdraví.
Obsah: Předmět vede studenty k pochopení propojenosti zdraví s celkovým životním stylem, s životem v rodině, se školním s životním a pracovním prostředím. Cílem je ukázat souvislosti mezi tělesným, duševním a duchovním zdravím a vést k aplikaci těchto myšlenek do vlastní praxe.
1. Vysvětlení základních pojmů - diskuse, sdílené rozhovory, myšlenkové mapy.
2. Determinanty zdraví - pohybová aktivita, výživa, životní prostředí, psychosociální prostředí, životní styl rodiny, mentální hygiena, nebezpečí závislostí.
3. Prevence - tvorba programu, práce ve skupině.
4. Program podpory zdraví ve škole - analýza videoukázek.
5. Osobnost učitele při realizaci výchovy ke zdraví.
Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast na kontaktní výuce, prezentace návrhu projektu pro podporu zdraví na 1. stupni ZŠ
Vyučující: PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.
-
Cílem semináře je vést studenty k vymezení základních pojmů výchovy ke zdraví (zdraví, nemoc, determinanty zdraví, prevence) a k uvedení těchto pojmů do vzájemných vztahů. Smyslem je vnímání zdraví jako tělesné, duševní a sociální pohody a uvědomění si jednotlivých determinantů a jejich vlivu na naše vnímání.
-
Téma je zaměřeno na představení a srovnání hlavních principů programů uplatnitelných na 1. stupni ZŠ, zaměřených na podporu zdraví. Jedním z nich je Program podpory zdraví ve škole a program Škola podporující zdraví. Pro srovnání využíváme i vzdělávací program Začít spolu, který si jako jeden z hlavních cílů klade vytváření zdravých životních návyků a postojů, podporuje fyzický vývoj dítěte, sociálně emocionální vývoj a pod.
-
V této části se zaměříme na vymezení některých determinantů ovlivňujících naše zdraví. Jedním z nich je výživa a seznámení se s programem Zdravá pětka a programy podporujícími zájem dětí o pohyb a sport jako aktivní formy zábavy a odpočinku.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-