Kursthemen
-
Cíl: Cílem výuky je vysvětlení základních principů a interakcí mezi jednotlivými procesy a jevy v makroekonomické realitě. Základními zkoumanými problémy jsou např. fungování tržního mechanizmu, trh peněz, trh zboží a služeb, inflace, nezaměstanost, ekonomický růst, atd. Důraz je kladen na aplikaci daných poznatků v ekonomické realitě.
Návaznost: Jsou předpokládány všeobecné znalosti v rozsahu středoškolského studia.
Požadavky:
- Zápočet:
- 85% účast na cvičeních.
- Dva minitesty po 5 bodech v průběhu semestru plus závěrečný řádný test za 10 bodů v posledním výukovém týdnu semestru. Pro získání zápočtu je nutné získat dohromady minimálně 14 bodů.
- Možnost opravy: napsání jednoho náhradního testu v prvním týdnu zkouškového období, ze kterého je nutné získat 7 bodů z 10.
- Bodové výsledky zápočtových testů jsou postupně doplňovány do tabulky pod tímto odkazem. Do StAgu budou výsledky zapsány hromadně nejpozději v neděli následující po konání zápočtového testu.
- Zkouška: Student odpovídá na dvě vylosované otázky v rozsahu vyučované látky.
Literatura:
-
SAMUELSON, P. A. a W. D. NORDHAUS, 2008. Ekonomie. 18. vyd. Praha: NS Svoboda. ISBN 80-205-0590-3.
-
PEARCE, D.W., 1995. Macmillanův slovník moderní ekonomie. Praha: Victoria Publishing. ISBN 80-7187-041-2.
-
MANKIW, G. N., 1999. Zásady ekonomie. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-7169-891-3.
-
JUREČKA, V. et. al., 2013. Makroekonomie. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4386-8.
Internetové zdroje:
- Zápočet:
-
Bodové výsledky zápočtových testů v letošním akademickém roce. Do StAgu budou výsledky zapsány hromadně nejpozději v neděli následující po konání zápočtového testu.
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je zopakovat a rozšířit znalosti ohledně historického vývoje teoretických ekonomických škol se zaměřením na makroekonomické školy. Definovat předmět zkoumání makroekonomie. Připomenout základní metody používané v makroekonomické analýze.
Klíčová slova:
Ekonomie, makroekonomie, vědecké metody, bohatství, výrobní faktory, důchody plynoucí z fungování výrobních faktorů
Požadované vstupní znalosti:
Student absolvoval bakalářský kurz Mikroekonomie I. Měl by znát základní pojmy ekonomie.
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s makroekonomickými modely národního hospodářství. Pochopit obsahovou náplň základních ukazatelů makroekonomického výstupu. Seznámit se s metodami výpočtu hrubého domácího produktu.
Klíčová slova:
Dvousektorový, tří a čtyřsektorový model ekonomiky, hrubý domácí produkt, hrubý národní produkt, čistý domácí produkt, národní důchod, osobní důchod, disponibilní důchod, potenciální produkt, reálný produkt, nominální produkt.
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl mít základní znalosti ohledně makroekonomických výstupů se středoškolského studia.
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s modelem s přímkou pod úhlem 45°, resp. s modelem určení rovnovážné produkce ve dvou, tří a čtyřsektorové ekonomice. Pochopit obsahovou náplň nových pojmů. Seznámit se s multiplikačními efekty v ekonomice.
Klíčová slova:
Autonomní spotřeba, indukovaná spotřeba, keynesovská funkce spotřeby, autonomní úspory, indukované úspory, keynesovská funkce úspor, multiplikační efekty, mezní sklon ke spotřebě, mezní sklon k úsporám
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl mít znalosti ohledně základních pojmů týkajících se dvou, tří a čtyřsektorové ekonomiky z předchozího tématu a měl by chápat vzájemné vztahy mezi nimi.
-
5.4 MB Powerpointová prezentace (2007)
-
5.6 MB Powerpointová prezentace (2007)
-
595.7 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s historickým vývojem směny a peněz, pochopit kvantitativní rovnici směny, význam a funkce peněz v ekonomice. Dále se seznámit s klasifikací měn a s problematikou utváření kurzu konvertibilních měn.
Klíčová slova:
Centrální banka, Fisherova transakční rovnice směny, peněžní agregáty, měnový kurz, parita kupní síly
Požadované vstupní znalosti:
Studenti by měli mít základní znalosti ze středoškolského studia a měli by znát problematiku studovanou v předchozích tématech.
-
969.7 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit studenty s bankovním systémem a s fungováním trhu peněz, resp. s faktory ovlivňujícími poptávku po penězích a nabídku peněz.
Klíčová slova:
Bankovní multiplikátor, centrální banka, diskontní sazba, dvoutýdenní repo sazba, lombardní sazba, reálná nabídka peněz, reálná optávka po penězích, monetární expanze, monetární restrikce
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl znát problematiku studovanou v předchozích tématech.
-
2.3 MB Powerpointová prezentace (2007)
-
356.4 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s modelem IS-LM. Dokázat odvodit křivky modelu a pochopit vztahy mezi jednotlivými veličinami.
Klíčová slova:
Úroková míra, spotřební a investiční výdaje, autonomní výdaje, křivka IS, křivka LM, současná rovnováha na trhu peněz a na trhu zboží a služeb
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl mít znalosti ohledně modelu s přímkou pod úhlem 45° a trhu peněz z předchozích témat.
-
883.0 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s modelem AD-AS, objasnit vztah mezi vývojem reálného produktu a mírou inflace. Studenti budou schopni vysvětlit odlišné přístupy nejdůležitějších makroekonomických škol v pohledu na tvar křivky agregátní nabídky a vysvětlit a graficky znázornit základní souvislosti a rovnováhu na agregátním trhu v krátkém a dlouhém období.
Klíčová slova:
Agregátní poptávka, křivka agregátní poptávky, krátkodobá agregátní nabídka, dlouhodobá agregátní nabídka, potenciální produkt, křivka agregátní nabídky, makroekonomická rovnováha v krátkém období, makroekonomická rovnováha v dlouhém období.
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl znát problematiku probíranou v předchozích tématech.
-
954.4 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s problematikou nezaměstnanosti. Studenti budou schopni dát charakteristiku nezaměstnané osoby, vypočítat míru nezaměstnanosti v ekonomice, vysvětlit příčiny vzniku nezaměstnanosti a rozlišit její základní typy, vysvětlit rozdíl mezi dobrovolnou a nedobrovolnou nezaměstnaností a pochopit důsledky tohoto jevu na jedince i na ekonomiku.
Klíčová slova:
Ekonomicky aktivní obyvatelstvo, zaměstnaní, nezaměstnaní, míra nezaměstnanosti, frikční nezaměstnanost, strukturální nezaměstnanost, cyklická nezaměstnanost, přirozená míra nezaměstnanosti, dobrovolná nezaměstnanost, nedobrovolná nezaměstnanost.
Požadované vstupní znalosti:
Předpokládána je znalost problematiky trhu práce z kurzu Mikroekonomie I a všeobecný přehled.
-
562.2 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit studenty s problematikou cenové hladiny a jejím měřením, s příčinami a typy inflace, seznámit je s možnostmi, jak eliminovat negativní důsledky inflace, a vysvětlit jim vztah mezi mírou cenové hladiny a mírou nezaměstnanosti.
Klíčová slova:
Cenová hladina, inflace, deflace, dezinflace, index spotřebitelských cen, implicitní cenový deflátor, míra inflace, mírná inflace, pádivá inflace, hyperinflace, poptávková inflace, nákladová inflace, setrvačná inflace, očekávaná inflace, anticipovaná inflace, neanticipovaná inflace, peněžní iluze, adaptivní očekávání, krátkodobá Phillipsova křivka, dlouhodobá Phillipsova křivka.
Požadované vstupní znalosti:
Předpokládán je všeobecný přehled a zájem o dění v ekonomice, znalosti o problematice inflace a nezaměstnanosti.
-
450.3 KB Dokument PDF
-
728.9 KB Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit studenty s cyklickým vývojem ekonomiky. Dále pak identifikovat příčiny hospodářského cyklu a pochopit podstatu akceleračního principu a jeho souvislost s multiplikačním efektem investic.
Klíčová slova:
Hospodářský cyklus, oživení, konjunktura, recese, akcelerační princip, investiční multiplikátor.
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl znát problematiku studovanou v předchozích tématech.
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit studenty s tím, jak fiskální politika ovlivňuje ekonomiku prostřednictvím veřejných rozpočtů, zejména rozpočtu státního. Studenti budou schopni určit nejvýznamnější příjmy a výdaje státního rozpočtu, jejich vzájemný vztah a souvislosti, budou znát základní typy státního rozpočtu a jejich dopad na ekonomický růst, pochopí vliv daní a multiplikačních efektů na ekonomiku, seznámí se s nástroji fiskální politiky a jejich vlivem na produkt a cenovou hladinu a měli by pochopit vhodnost aplikace expanzivní či restriktivní politiky v krátkém i dlouhém časovém období v kontextu s tím, zda ekonomika využívá či nevyužívá své výrobní kapacity.
Klíčová slova:
Fiskální politika, státní rozpočet, příjmy a výdaje státního rozpočtu, daně, Lafferova křivka, transfery, vládní výdaje, cyklický a strukturální deficit státního rozpočtu, daňový multiplikátor, multiplikátor vládních výdajů, transferový multiplikátor, diskreční opatření, vestavěné stabilizátory, expanzivní fiskální politika, vytěsňovací efekt, restriktivní fiskální politika
Požadované vstupní znalosti:
Student by měl znát problematiku probíranou v předchozích tématech.
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je seznámit se s problematikou monetární politiky. Bude rozebrána role centrální banky jako nejvyšší autority a garanta peněžní politiky. Studenti budou schopni vysvětlit hlavní cíle, typy a nástroje monetární politiky, pochopí problém neutrality peněz, past likvidity a dilema centrální banky, získají informace o keynesovském a monetaristickém pohledu na úlohu a možnosti monetární politiky.
Klíčová slova:
Monetární politika, expanzivní a restriktivní monetární politika, operace na volném trhu, diskontní sazba, lombardní sazba, repo sazba, povinné minimální rezervy, neutralita peněz, dilema centrální banky, past likvidity, transmisní mechanismus monetární politiky.
Požadované vstupní znalosti:
Předpokládána je znalost problematiky trhu peněz a bankovního systému.
-
Powerpointová prezentace (2007)
-
Cíl tématu:
Cílem tématu je vysvětlit studentům základní teorie mezinárodního obchodu - teorii absolutních a komparativních výhod, a přínos mezinárodního obchodu pro jeho jednotlivé účastníky. Studenti se seznámí s dopady protekcionistických opatření (cel, dovozních kvót a dalších bariér) a s důvody, proč jsou tato opatření přijímána. Dále se seznámí se základním způsobem zachycení mezinárodních transakcí, tj. s platební bilancí a její strukturou. Na závěr bude rozebrán fenomén ekonomické integrace, její členění a vývoj na příkladu jejího vývoje v západní Evropě.
Klíčová slova:
Mezinárodní obchod, absolutní výhoda, komparativní výhoda, protekcionismus, clo, kvóty, embargo, obchodní bariéry, Světová obchodní organizace, platební bilance, běžný účet, obchodní bilance, bilance služeb, finanční účet, kapitálový účet, devizové rezervy, přímé investice, portfoliové investice, zahraniční dluh, ekonomická integrace, pásmo volného obchodu, celní unie, jednotný vnitřní trh, měnová unie, hospodářská unie
Požadované vstupní znalosti:
Předpokládán je všeobecný přehled a zájem o dění v české i evropské ekonomice.
-
Powerpointová prezentace (2007)
-
-
.. the value is the same .... :-)
-
Složka 'Ondřího úžasná pouť Makroekonomií' slouží pro sdílení studijních MakroMateriálů, výsledků MakroMiniTestů, výsledky MakroVeleTestů a dalších zajímavostí ze světa MakroEkonomie pro studenty středečního bloku pod vedením (kapitána) Ing. Ondřeje Michala.
-
-