Osnova témat
-
Projektové vyučování
Zkratka předmětu: KPP/PRO-Z
Forma výuky: cvičení
Rozsah studijního předmětu: 0p+14c
Způsob zakončení předmětu: zápočet
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: seminární práce
Vyučující:
Přednášky:
Cvičení: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
Kontakt: veronika.bacova@tul.czSylabus:1) Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy.
2) Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse.
3) Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod.
4) Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení.
5) Řízené plánování projektové výuky – 1. část: Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu.
6) Řízené plánování projektové výuky – 2. část: Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu.
7) Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.
Předmět je zaměřen na hledání charakteristiky a definice projektové výuky, na posouzení možností, výhod, nevýhod a úskalí její realizace.
1. Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy.
2. Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse.
3. Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod.
4. Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení.
5. Řízené plánování projektové výuky – Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu. Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu.
6. Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.
Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce
Vyučující: PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.
-
-
259.3 KB Dokument PDF
Prostudujte první odbornou část textu. Seznamte se s historickými základy projektové metody pragmatické pedagogiky. K historickým základům projektové výuky připravte samostatně vlastní ppt prezentaci.
-
-
-
172.4 KB Dokument PDF
Prostudujte druhou část textu. Seznamte se s aktuální diskusí k otázkám projektového vyučování a projektové metody. Vloženou ppt prezentaci představte na semináři a doplňte ji vlastním podrobným výkladem.
-
-
-
41.8 MB Zvukový soubor (MP3)
Vyslechněte rozhovor s přední českou odbornicí na otázky projektové metody - dr. Dvořákovou. Po poslechu vypracujte písemně odpovědi na otázky.
-
-
-
247.2 MB Videosoubor (MP4)
Zhlédněte vybrané videosekvence k projektové metodě, které byly natočeny na ZŠ Klíč v České Lípě, a popište, které znaky projektového vyučování v nich můžete identifikovat.
-
145.5 MB Videosoubor (MP4)
Zhlédněte vybrané videosekvence k projektové metodě, které byly natočeny na ZŠ Klíč v České Lípě. Porovnejte je s předchozí ukázkou z hlediska znaků projektového vyučování.
-
-
-
-
-