Topic outline

  • General


    Projektové vyučování

    Zkratka předmětu: KPP/PRO-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: seminární práce

    Vyučující:

    Přednášky

    Cvičení: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.

    Kontakt: veronika.bacova@tul.cz

    Sylabus:

    1)        Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné                       třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy.

    2)        Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z                     realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse.

    3)        Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí,             vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod.

    4)        Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení.

    5)        Řízené plánování projektové výuky – 1. část: Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní                   projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu.

    6)        Řízené plánování projektové výuky – 2. část: Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a                 realizace projektu. 

    7)        Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.



    Předmět je zaměřen na hledání charakteristiky a definice projektové výuky, na posouzení možností, výhod, nevýhod a úskalí její realizace.

    1. Sdílený rozhovor ve dvojicích - sepsání otázek souvisejících s přípravou a realizací projektu ve výuce. Společné třídění a strukturování otázek - vytvoření myšlenkové mapy.

    2. Společná analýza ukázek (poslech, video). Skupinová analýza ukázek (textová dokumentace, ukázky produktů z realizovaných projektů, studijní skripta a literatura). Prezentace a diskuse.

    3. Zobecnění požadavků k realizaci tematické a projektové výuky (vhodný výběr témat, stanovení cílů, úprava prostředí, vztahy, pomůcky, pravidla, způsob hodnocení). Možnosti efektivního propojení a kombinace obou uvedených metod.

    4. Diskuse - typy projektů, zobecnění výhod, nevýhod, úskalí a možností jejich řešení.

    5. Řízené plánování projektové výuky – Individuálně nebo v malé skupině vypracují studenti návrh na vlastní projekt. Seznámí se s pětistupňovou metodikou tvorby projektu. Studenti vytvoří návrh opatření nutných k zajištění úspěšné přípravy a realizace projektu. 

    6. Prezentace návrhů projektů ve skupině, zhodnocení návrhů podle zadaných kritérií, sebereflexe účastníků.

    Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast ve výuce, vypracování seminární práce

    Vyučující: PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.

  • Kořeny projektového vyučování - historický exkurz

    • Prostudujte první odbornou část textu. Seznamte se s historickými základy projektové metody pragmatické pedagogiky. K historickým základům projektové výuky připravte samostatně vlastní ppt prezentaci. 

  • Projektové vyučování v současné pedagogické diskusi

  • Rozhovor s odbornicí na projektovou metodu

    • Vyslechněte rozhovor s přední českou odbornicí na otázky projektové metody - dr. Dvořákovou. Po poslechu vypracujte písemně odpovědi na otázky.

  • Videonahrávky projektového vyučování

    • Zhlédněte vybrané videosekvence k projektové metodě, které byly natočeny na ZŠ Klíč v České Lípě, a popište, které znaky projektového vyučování v nich můžete identifikovat.

    • Zhlédněte vybrané videosekvence k projektové metodě, které byly natočeny na ZŠ Klíč v České Lípě. Porovnejte je s předchozí ukázkou z hlediska znaků projektového vyučování.

  • Ukázky projektů vytvořených studenty

  • Pracovní listy pro práci v semináři

  • Příklady projektů realizovaných na ZŠ v Obříství u Mělníka

  • Další příklady projektů realizovaných na ZŠ nebo SŠ